Het 92e Autosalon van Brussel sloot zondagavond zijn deuren. Er waren dit jaar naar schatting zo’n 585.000 bezoekers, 23.500 méér dan bij de vorige, gelijkaardige editie in 2012. Dat maakte Febiac, de sectorfederatie voor de autosector, bekend. 'Het was geen recordeditie, maar na enkele minder jaren toch weer een stijging', zegt Joost Kaesemans van Febiac.

Kaesemans ziet twee verklaringen voor de groei. 'Eerst en vooral het feit dat het salon iets later in januari valt, verder weg van de kerst- en nieuwjaarsperiode.' Aan de andere kant lijkt ook het effect van de crisis weggeëbd.

Het Autosalon dient voor de meeste bezoekers om op prospectie te gaan, kennis te maken met de verschillende aanbiedingen. De exposanten waren volgens organisator Febiac 'extreem tevreden' over deze editie, hun verwachtingen zijn overtroffen.

'Er waren niet alleen meer contacten, ook de kwaliteit van de contacten was goed en heel wat mensen trokken enkele dagen later naar hun autodealer', aldus Kaesemans. Voor exacte verkoopcijfers is het wachten, maar Febiac verwacht toch 'een goede eerste jaarhelft'.  De tendensen van de jongste jaren werden bevestigd op het Autosalon: sterke merken zoals de Duitse blijven erg gegeerd, naast de uitdagers zoals Kia, Hyundai, Suzuki, Skoda...

De elektrische auto blijft een moeilijk verhaal, omdat heel wat Belgen er niet vertrouwd mee zijn. 'Wat dat betreft is het feit dat er opvallend meer testritten werden gedaan - meer dan 5.000 op onze piste - een opsteker', meent Kaesemans.

In januari volgend jaar vindt de kleinere editie van het Autosalon plaats: het Salon voor lichte bedrijfsvoertuigen, vrijetijdsvoertuigen en motors en fietsen. (belga)